8:e november

Förlåt åter igen att jag inte har bloggat men jag orkar inte på helgerna, även om det inte var helg igår. Men pengarna på internet var slut så jag kunnde inte komma ut på detta extremt sega internet.
Även om vi håller på att intervjua på helgerna också så vill jag vara lite ledig :) Hoppas ni har överseende med det :)
Igår var skolan stäng så vi var lediga. Och för första gången sen vi kom hit, var vi på stranden. Såååå varmt i vattnet. Sååå härligt :-D
Eller vi var halv lediga, vi intervjuade några från aita.
De som är utstötta från sitt eget land eftersom de ser ut som de gör. Små, korta med afro. Det är inte bara därför. Jag vet inte hela historien men vi ska till deras by på lördag och intervjua dem och se hur de har det.
Vi ska också hitta på någonb aktivitet med kidsen tänkte vi :-)

Vi har fått nya polare här i Olongapo. De hemlösa barnen. Varje gång de ser oss smilar de och pratar lite med oss. Tror inte det är så många som är trevliga mot dem så det uppskattar nog oss :-) Och får fortfarande lika ont i hjärtat när jag ser dem. Speciellt pojken som blev lämnad här av sin mamma. Han ser alltid så ledsen ut. :(

När jag har gått klart skolan kommer jag definitivt åka tillbaka hit. Det kanske kommer ta ett tag för jag måste hitta jobb, samla in pengar så jag kan öppna ett barnhem och fixa folk som är villiga att jobba.
Men jag kommer definitivt att göra det. Trivs med att vara bland folk som uppskattar livet trots att de har det tufft.
De är glada bara de får ett mål mat om dagen.
Inga krav på att de ska ha allt. Den nyaste mobilen, fetaste bilen, snyggaste kläderna, dyraste huset etc.
Visst, det finns dom också här som är så, men majoriteten är fattiga.
Vi är så jävla bortskämda i Sverige och är inte medvetna hur bra vi har det. Jag blir så arg av bara tanken på att de som kommer från krigsdrabbade länder osv kommer hit och har mage att klaga. De får allt! Vi får allt.
Bortskämda och oförskämda är vi!
Jag syftar inte bara på det matriella utan i det stora hela. Folk klagar på allt!
Uppskatta dit liv för fan! Uppskatta vad du har! Uppskatta din familj och dina vänner. Ta ingenting för givet!!!
Japp, nu är det jag som klagar. Men inte på att jag har det kass i alla fall.
Take it or leave it! Står fortfarande för min åsikt!!
Jag tycket att alla borde göra en sånhär resa och se verkligheten med egna ögon. Det kanske får folk att tänka om. Det har i alla fall fått mig att tänka om.
Peace!

Kommentarer
Postat av: Carro

Det finns åtta SOS-barnbyar i Filippinerna. Det går kanske att söka information och kunskap genom dem, eller att försöka få dem att öppna ännu ett...

Jag har själv fadderbarn hos SOS-barnbyar så jag ett att de är en väldigt organisation som sköter sig. Jag önskade att kunnat få möjligheten att besöka en av deras byar när jag var i Fili. Tyvärr gick inte det då det inte ansågs viktigt av de vi reste med. Komplicerad historia... Men en av de jag resten med är själv från landet och är fullt medveten om svårigheterna som finns. Tyvärr är inte alla personer osjälviska, inte ens om denne levt jämsides med fattigdomen. usch, är fortfarande irriterad på det hela. Men jag hoppas att du i framtiden kan göra mycket gott där nere. Själar som du behövs minsann!

2011-11-08 @ 18:31:03
Postat av: Carro

http://www.sosphilippines.org/

2011-11-08 @ 18:35:52
Postat av: Anonym

Tack! känns nice med stöd :)

Ska gå o prata med några här senare och se vad de har att säga.. Skaffa kontakter. :)

2011-11-09 @ 12:38:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0