Ny praktik

Dagen började med att vara i skolan kl 8, intervjua några barn och lärare och hålla i en "lektion". Vi visade bilder från vår hajk vi gjort.
Det skulle egentligen vara sista gången som vi var på skolan, men vi ska dit på måndag igen för att ungarna ska dansa till Teach me how to dougie. Det är deras nya nationalsång ;D Den spelas överallt och hela tiden och vi tyckte att det skulle vara en kul grej om de dansade till den :-)
Deras nationaldjur är numera Angry Bird. Alla har har något med Angry Bird.
Om internet hade fungerat som det skulle, då hade jag lagt upp bilder just nu.. Men det står bara sidan kan inte visas när jag försöker ladda upp. Ska testa igen senare. Försöka ladda upp videoklipp och bilder.
Vill ju visa er vad vi är med om :)
Efter vi varit i skolan hade vi lunch och sedan drog vi till vår nya praktikplats Social action center of Zambales.
Vi åkte till något ställe som ligger 1 timme utanför Olongapo. Där Aita mixat med andra bor. De bor långt långt bort från stan och affärer och SACZ åker dit en gång i månaden för att ge dem mat, hygienartiklar osv.
I byn bor ca 300 pers.
När vi kom dit hade ropade de upp namn efter namn. Alla vuxna fick vars ett papper där de skulle skriva i hur mycket av allt de ville ha. Så som ris till tandborste. De får allt gratis men får bara handla för 1100 peso vilket motsvarar mindre än 200 sek.
Människorna som bor där kan varken läsa eller skriva så de som arbetar på SACZ måste hjälpa dem att räkna ut hur mycket det blir som de har beställt. De felsta beställer alltid över summan och då måste de göra om allt igen.
Så lägnge det inte överskrider summan är det lugnt, men om det överskrider, ja då blir det extra jobb.
De gör ett fantastiskt arbete på SACZ. De får inte särskillt mycket betalt men är bosta hela dagen för att hjälpa andra att få mat osv. Och det stället vi var på idag, var bara ett av många.
Eftersom jag och Tomas inte kan Tagalo och det fanns inte miniräknare till oss heller, fick vi istället "observera". Men det kändes mer som att folket i byn oberverade oss. Har aldrig i mitt liv känt mig så uttittad.
De är inte vana vid vita människor där, och de märktes.
Fan jag har tagit så fett mycket bilder! Jag måste få in dem här på bloggen så ni får se!!
Anyway.. Det blev rätt tröttsamt och bara vara på ett och samma ställe så Tomas och jag tog en liten runda. Och fy fan vad fint det var. Vi gick inte så långt men vi kom fram till ett ställe med sant o lite vatten. Och framför oss hade vi en massa berg. Alltså ni fattar inte hur vacker det var. Ni skulle varit där! Vilken natur!
Anna, jag ska lägga upp bilder på din son här med en vacker bakgrund ^^
Tyvärr så blev slutet av dagen rätt sen. Det blir mörkt kl 18 och då höll de fortfarande på att räkna ut vad folk hade "handlat" för.
När kl var kvart i 7 åkte vi därifrån, i en bil/buss med en dörr som inte går att stänga. De har typ en ståltråd och ett snöre som håller fast dörren.
Men i det stora hela var det faktiskt intressant att se hur dom jobbar, även om det bara var en grej. De har lite olika uppgifter och vi har inte så långt tid kvar så jag vet inte om vi hinner vara med om allt. Men det återstår att se :)
På måndag ska vi i alla fall till skolan igen kl 9 och danska med ungarna. Sen ska vi till SACZ igen och åka iväg till något annat ställe för att dela ut vad de har beställt.
Peace!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0